رویا نت رویا نت .

رویا نت

چارلز هاسکینسون کیست؟ درباره ی خالق کاردانو

چارلز هاسکینسون کیست؟ درباره ی خالق کاردانو۶ شهریور ۱۴۰۱
در دنیای ارز های دیجیتال، مهندسین و متخصصین بسیاری وجود دارند که بر روی پروژه های کریپتویی محبوب کار می کنند. یکی از برجسته ترین این افراد، چارلز هاسکینسون(Charles Hoskinson) است که با عنوان خالق کاردانو (cardano)، شناخته می شود. چارلز هاسکینسون یک ریاضیدان و کارآفرین است که در پروژه های محبوبی همچون اتریوم(ETH) و IOHK نیز نقش آفرینی کرده است. وی از همان روز های اولیه پیدایش بیت کوین، به این فناوری منحصر به فرد علاقه مند شد و به دنیای کریپتو ورود کرد. همچنین هاسکینسون، یکی از ثروتمند ترین و تاثیر گذار ترین افراد عرصه ارز های رمزنگاری شده محسوب می شود و اقدامات بزرگی در این راستا انجام داده است. اما به راستی چارلز هاسکینسون کیست و چرا شبکه کاردانو را به وجود آورده است.

چارلز هاسکینسون کیست؟

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)، یک ریاضیدان و کارآفرین در زمینه فناوری است که اهل کلورادو (آمریکا) است. وی در ۵ نوامبر ۱۹۸۷، متولد شد و بیشتر فعالان حوزه کریپتوکارنسی، او را به عنوان خالق کاردانو می شناسند. هاسکینسون ابتدا بر روی بلاک چین محبوب اتریوم کار می کرد، اما پس از مدتی از آن دست کشید و پرروژه کاردانو را آغاز کرد که عقیده دارد این بلاک چین می تواند یکی از موفق ترین شبکه های کریپتویی باشد. 
هاسکینسون پیش از آن که وارد دنیای ارز های دیجیتال شود، در دانشگاه ایالتی متروپولیتن دنور و دانشگاه کلرادو بولدر مشغول به تحصیل شد تا نظریه اعداد تحلیلی را مطالعه کند. شایعاتی درباره ترک تحصیل و نداشتن مدرک دکترای چارلز هاسکینسون وجود دارد که از طرف هاسکینسون رد شده است. پس از گذران دوره دانشگاه، هاسکینسون فعالیت خود را در نقش مشاور آغاز کرد، اما پس از مدتی این کار را رها کرده و در سال 2013، تمرکز خود را به سمت ارز های دیجیتال سوق داد. این امر موجب پدید آمدن بلاک چین کاردانو شد که هاسکینسون همیشه از آن حمایت کرده و ادعا دارد تا همیشه بر روی این پروژه فعالیت خواهد کرد.

چارلز هاسکینسون خالق کاردانو
ماجرای چارلز هاسکینسون و خلق کاردانو، از سال 2013 و جدایی وی از بنیاد اتریوم آغاز شد. پیش از آن که هاسکینسون پروژه محبوب کاردانو را راه اندازی کند، در پروژه های مشهور دیگری همچون شرکت Bitshares و اتریوم نقش آفرینی کرده است. Bitshares یک پلتفرم مبادله غیر متمرکز است که در سال 2013 ، توسط چارلز هاسکینسون ابداع شد. در همان سال، هاسکینسون یک مدرسه آنلاین به نام «پروژه آموزش بیت کوین» را تأسیس کرد، جایی که ویتالیک بوترین را ملاقات کرد و به کمک یکدیگر اتریوم را راه ‌اندازی کردند. اگرچه هاسکینسون در ابتدا مدیرعامل اتریوم بود، اما مدت زیادی در این شرکت نماند و در ژوئن 2014 پس از اختلاف بر سر این که آیا پروژه باید تجاری باشد (از دیدگاه هاسکینسون) یا غیرانتفاعی (از دیدگاه بوترین)، پروژه را ترک کرد. پس از جدایی هاسکینسون از بنیاد اتریوم، یکی از فعالان قدیمی در تیم اتریوم با نام جرمی وود، با هاسکینسون ملاقات کرد تا در رابطه با پروژه شرکت مهندسی فعال در زمینه خدمات بلاک چین با نام IOHK، از وی کمک بگیرد. هاسکینسون در همان زمان، درباره این پروژه توضیح داد که:

(ما در ابتدا چند صد هزار دلار در این پروژه سرمایه ‌گذاری کردیم و اقدام به عقد قرارداد برای ساخت ارز های دیجیتال کردیم. با تمام درآمد خود که به صورت بیت کوین بود، IOHK بازدهی چشمگیری را تجربه کرد. پروژه اصلی IOHK، کاردانو بود؛ یک بلاکچین عمومی و پلتفرمی بر اساس قرارداد‌ های هوشمند که میزبان رمز ارز ADA است.)

سرانجام در در سپتامبر ۲۰۱۷، چارلز هاسکینسون بلاک چین کاردانو را راه اندازی کرد که در حال حاضر یکی از برترین بلاک چین های جهان و رقیب سرسخت اتریوم محسوب می شود.

کاردانو چیست؟

کاردانو (Cardano)، یک بلاک چین و پلتفرم غیر متمرکز است که با عنوان «نسل سوم ارز های دیجیتال» شناخته می شود. هدف اصلی کاردانو، تبدیل شدن به «اینترنت بلاک‌ چین» است و اکوسیستمی ایجاد می ‌کند که امکان تعویض یکپارچه بین بلاک‌ چین‌ های مختلف را فراهم می ‌کند. درواقع یکی از اصلی ترین ویژگی ها و البته چالش های فناوری بلاک چین، مقیاس پذیری است. بسیاری از بلاک چین های نسل دوم، با مشکل مقیاس پذیری و پردازش سریع تراکنش ها مواجه هستند. برای مثال، اتریوم دومین ارز دیجیتال برتر جهان و اولین بلاک چین مشهور بازار کریپتو از نظر حجم تراکنش است. اما شبکه اتریوم از گذشته تا به امروز، با مشکل مقیاس پذیری و ازدحام تراکنش ها رو به رو بوده است. کاردانو دقیقا برای همین امر ساخته شده است، این شبکه در تلاش است با ارائه اکوسیستمی مقیاس پذیر تر، انعطاف پذیر و سریع، چالش های اتریوم یا هر بلاک چین دیگری را از سر راه بردارد. کاردانو این کار را از طریق ارز دیجیتال بومی خود، یعنی ADA انجام می دهدT خرید آدا میان سرمایه گذاران بازار ارز های دیجیتال بسیار پرطرفدار است. زیرا کاردانو جزو 10 ارز دیجیتال برتر بازار قرار دارد. لازم به ذکر است شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارز دیجیتال کاردانو و خرید و فروش آن، به مقاله کاردانو چیست؟ از سایت تتر ایران، مراجعه فرمایید.

شروع پیشرفت چارلز هاسکینسون در عرصه ارز های دیجیتال
با آن که چارلز هاسکینسون پیش از ورود به دنیای کریپتو نیز یکی از ثروتمند های جهان بود، اما محبوبیت و افزایش قیمت کاردانو، نقطه عطف افزایش سرمایه کریپتویی هاسکینسون بود. پروژه کاردانو از همان ابتدای ساخت بسیار محبوب شد و در سال 2017، به اوج موفقیت و ثروت رسید. سپس کمی از ارزش آن کاسته شد، اما مجددا در سال 2021، به اوج خود رسید و ارز دیجیتال کاردانو با فروش بی سابقه ای مواجه شد. بالاترین نرخ کاردانو در نمودار قیمت لحظه ای ارز دیجیتال کاردانو، نیز سال 2021 را نشان می دهد که تقاضا برای خرید کاردانو بسیار بالا بود. این امر باعث شد ثروت چارلز هاسکینسون از همیشه بیشتر شود، هر چند که وی اعلام کرده است با افزایش قیمت کاردانو مشکل دارد. هاسکینسون ادعا دارد افزایش قیمت کاردانو، می تواند برای پروژه مخرب باشد و علاقه ای به بالا رفتن نرخ آن ندارد. 

سرنوشت کاری چارلز هاسکینسون
چارلز هاسکینسون در خانواده ای که در زمینه پزشکی فعالیت داشتند، چشم گشود. پدر، برادر و پدر بزرگ هاسکینسون در زمینه پزشکی مشغول بودند. هاسکینسون تا پایان دبیرستان در خانه آموزش دید. او بسیار با استعداد بود و در پانزده سالگی به تحصیلات تکمیلی ادامه داد. به گفته خود هاسکینسون، وی در ابتدا آرزو داشت جراح شود، اما در نهایت تصمیم گرفت تا کارآفرین شود. از همین روی، وی دوران دانشگاه خود را با هدف یادگیری تئوری اعداد و منطق ریاضی، در دانشگاه کلرادو بولدر سپری کرد. زمانی که هاسکینسون پروژه کاردانو را در سال 2013 راه اندازی کرد، نسبت به این پروژه بسیار امیدوار بود و چشم انداز خوبی از آن داشت. در حال حاضر سال ها از فعالیت کاردانو گذشته و مانند تمام پروژه های بزرگ دیگر دنیا، شبکه کاردانو نیز با مشکلات بسیاری مواجه شد و این بلاک چین مشهور، دچار آزمون و خطای بسیار است. اما با این حال چارلز همیشه از این پروژه دفاع کرده و اعتقاد دارد کاردانو می تواند از نظر اقتصادی، برای تمام جهان تغییری عظیم به ارمغان بیاورد. وی در مصاحبه های خود اعلام کرده است که تصمیم دارد همچنان شبکه کاردانو را توسعه دهد و این تازه ابتدای راه کاردانو است. همچنین وی در تمام توییت های خود درباره آینده کاردانو صحبت کرده و گفته است زمان زیادی را بر روی این پروژه فعالیت خواهد کرد.

رابطه ایلان ماسک و چارلز هاسکینسون

ایلان ماسک (Elon Musk)، یکی دیگر از مهندسین فناوری است و مدیریت شرکت اسپیس اکس (SpaceX)، را بر عهده دارد. ایلان ماسک نیز یکی از ثروتمند ترین مردان جهان است که در حوزه ارز های دیجیتال نیز فعال است. در واقع شباهت های بسیاری میان ایلان ماسک و چارلز هاسکینسون وجود دارد. هر دوی این کارآفرینان ، در حرفه خود بسیار مشهور بوده و با دنبال کننده های بسیاری که در شبکه اجتماعی توییتر دارند، تاثیر بسیاری در جامعه ارز های دیجیتال و یا سایر فعالیت ها می گذارند. این کارآفرین مشهور، به شدت خواستار آزادی بیان است که در راستای همین امر، برای خرید توییتر اقدام کرد. وی قصد تمرکز زدایی در توییتر و افزایش آزادی بیان در آن را دارد که البته چالش هایی نیز وجود خواهد داشت. در ابتدا، ماسک برای راه ‌اندازی اپلیکیشن آزادی بیان خود، برای رقابت با توییتر در بازار ایده‌ ها اقدام کرده بود، اما از آن زمان به تلاش برای خرید کامل این پلتفرم پرداخته است. سپس ایلان ماسک پیشنهادی 43 میلیارد دلاری را برای خرید بخشی از سهام توییتر مطرح کرد، در همین زمان چارلز هاسکینسون برای وی نوشت:

« امیدوارم توییتر با پیشنهاد ایلان ماسک موافقت نکند، چون در این صورت من پایه همکاری با او برای ساخت پلتفرم غیر متمرکز توییتر هستم.»

البته ایلان ماسک پاسخی در این توییت ننوشته و به نظر می رسد قصد همکاری با چارلز را برای ساخت پلتفرمی مشابه توییتر ندارد. ناگفته نماند که ایلان ماسک یکی از علاقه مندان بزرگ ارز دیجیتال دوج کوین است، اما چارلز هاسکینسون از منتقدین این رمز ارز می باشد. از همین روی، به نظر می رسد این دو کارآفرین مشهور از نظر علایق با یکدیگر متفاوت هستند.


برچسب: چارلز هاسکینسون،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۱۷:۱۳ توسط:امیر علی یوسفی موضوع: نظرات (0)