رویا نت رویا نت .

رویا نت

همه چیز در رابطه با ایلان ماسک

همه چیز در رابطه با ایلان ماسک۹ مهر ۱۴۰۱
حتما تاکنون نام ایلان ماسک به گوشتان خورده است. ایلان ماسک، به عنوان مدیر اجرایی (مدیرعامل) شرکت سازنده خودروهای الکتریکی تسلا و مدیر عامل شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس به شهرت جهانی دست یافته است. ماسک یکی از بنیانگذاران پی پال و سرمایه گذار اولیه در چندین شرکت فناوری بود که در آوریل 2022 مذاکراتی را برای قراردادی برای خصوصی کردن شرکت توییتر آغاز کرد. موفقیت و سبک شخصی او باعث مقایسه با دیگر سرمایه گذاران موفق تاریخ ایالات متحده، از جمله استیو جابز، هوارد هیوز و هنری فورد شده است. او تا ژوئن 2022 با دارایی خالص 220 میلیارد دلاری به عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی شد. ماسک اولین بار در سال 2021 به این امتیاز دست یافت و از جف بزوس، بنیانگذار Amazon.com Inc (AMZN) پیشی گرفت. در این مقاله از تتر ایران قصد داریم تا نگاهی کوتاه به زندگی شخصی و کاری او پرداخته و پاسخ سوال ایلان ماسک کیست؟ را بدهیم.

ایلان ماسک کیست؟

ایلان ماسک (Elon Musk)، متولد 28 ژوئن 1971، پرتوریا، آفریقای جنوبی، کارآفرین آمریکایی متولد آفریقای جنوبی است که شرکت پرداخت الکترونیکی پی پال را تأسیس کرده و شرکت اسپیس ایکس(SpaceX)، سازنده ابزار و محصولات صنایع هوافضایی، را تشکیل داد. ایلان ماسک یکی از اولین سرمایه گذاران و همچنین مدیر اجرایی شرکت  تسلا بود. ماسک به دلیل طلاق والدینش عمدتاً بیشتر سال های زندگی خود را با پدرش گذراند. در 10 سالگی با برنامه نویسی آشنا شد. پس از مدت کوتاهی ایلان ماسک برای ساخت Blastar - یک بازی ویدیویی به مهارت کافی دست یافت. ماسک در سن 12 سالگی یک بازی ویدئویی ساخت و آن را به یک مجله کامپیوتری فروخت. او کد BASIC بازی را به یک مجله PC به قیمت 500 دلار فروخت. در سال 1988، پس از اخذ پاسپورت کانادایی، ماسک آفریقای جنوبی را ترک کرد زیرا تمایلی به حمایت از آپارتاید از طریق خدمت اجباری سربازی نداشت و همچنین، به دنبال فرصت‌های اقتصادی بیشتر در ایالات متحده بود. ماسک، مهندس و کارآفرین آمریکایی، یکی از بنیان‌ گذاران، مدیرعامل و طراح ارشد در شرکت های SpaceX، Tesla، OpenAI، Neuralink و The Boring Company است که شرکت‌ های بسیار نوآوری هستند که طیف وسیعی از صنایع از هوافضا، ساخت وسایل نقلیه الکتریکی، فناوری و هوش مصنوعی را پوشش می دهند. پیش از همه این ها، در سال 1998، ماسک یکی از اولین و موفق‌ ترین شرکت‌ های پردازش پرداخت آنلاین در جهان، پی پال را تأسیس کرده و با رسیدن به 325 میلیون کاربر فعال در سال 2020، روش انتقال پول از طریق اینترنت را متحول کرد.

سرنوشت کاری ایلان ماسک
همان طور که گفته شد، ایلان ماسک مدیریت پروژه های مختلف و موفق زیادی را تا کنون به عهده داشته است. دو مورد از مهم ترین این پروژه ها، پی پال و اسپیس ایکس است. ماسک در دانشگاه کوئینز در کینگستون، انتاریو تحصیل کرد و در سال 1992 به دانشگاه پنسیلوانیا، فیلادلفیا منتقل شد و در سال 1997 مدرک لیسانس خود را در رشته فیزیک و اقتصاد دریافت کرد. او در مقطع کارشناسی ارشد در رشته فیزیک در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا ثبت نام کرد، اما تنها پس از دو روز آن را ترک کرد زیرا احساس می کرد اینترنت پتانسیل بسیار بیشتری برای تغییر جامعه دارد تا تحصیل در رشته فیزیک. در سال 1995 او Zip2 را تأسیس کرد، شرکتی که نقشه ها و فهرست های تجاری را برای روزنامه های آنلاین ارائه می کرد. در سال 1999 Zip2 توسط سازنده کامپیوتر Compaq به قیمت 307 میلیون دلار خریداری شد و سپس ماسک یک شرکت خدمات مالی آنلاین به نام X.com را تأسیس کرد که بعداً به PayPal تبدیل شد که در زمینه انتقال پول به صورت آنلاین فعالیت می کرد. حراج آنلاین eBay در سال 2002 پی پال را به قیمت 1.5 میلیارد دلار خریداری کرد. در سال 2002 او Space Exploration Technologies (SpaceX) را برای ساخت موشک تأسیس کرد. دو موشک اول آن فالکون 1 (اولین بار در سال 2006 پرتاب شد) و فالکون 9 بزرگتر (اولین بار در سال 2010 پرتاب شد) بودند که هزینه بسیار کمتری نسبت به موشک های رقیب داشتند. موشک سوم، فالکون هوی نیز برای اولین بار در سال 2018 ، با یک سوم هزینه موشک رقیب به فضا پرتاب شد. اسپیس ایکس همچنین فضاپیمای دراگون را نیز توسعه داد که تجهیزات را به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) حمل می کند. دراگون می تواند هفت فضانورد را حمل کند که در سال 2020، فضانوردان داگ هرلی و رابرت بنکن را به ایستگاه فضایی بین المللی حمل می کرد. اولین پروازهای آزمایشی سیستم Super Heavy-Starship در سال 2020 راه اندازی شد. ماسک علاوه بر این که مدیرعامل اسپیس ایکس بود، طراح اصلی ساخت موشک های فالکون، دراگون و استارشیپ نیز بود.
ماسک مدت‌ ها به خودروهای الکتریکی علاقه داشت و در سال 2004 به یکی از سرمایه ‌گذاران اصلی تسلا موتورز (که بعداً به تسلا تغییر نام داد)، یک شرکت خودروهای الکتریکی که توسط مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تأسیس شد، تبدیل شد. در سال 2006، تسلا اولین خودروی خود به نام رودستر را معرفی کرد که با یک بار شارژ می توانست 245 مایل (394 کیلومتر) را طی کند. برخلاف بسیاری از خودروهای الکتریکی پیشین، این خودرو می‌توانست در کمتر از چهار ثانیه از صفر به 60 مایل (97 کیلومتر) در ساعت برسد. در سال 2010، عرضه اولیه این شرکت حدود 226 میلیون دلار بود.  ماسک در سال 2009 به  شبکه اجتماعی توییتر پیوست و با آیدی @elonmusk، با بیش از 85 میلیون دنبال کننده تا سال 2022، به یکی از محبوب ترین حساب های این پلتفرم تبدیل شد. او نسبت به معامله عمومی تسلا ابراز نگرانی کرد و در ماه اوت  در سال 2018، مجموعه‌ ای از توییت‌ ها را درباره خصوصی کردن شرکت به ارزش 420 دلار به ازای هر سهم منتشر کرد. ماه بعد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از ماسک به دلیل کلاهبرداری از اوراق بهادار شکایت کرد و ادعا کرد که این توییت ها "نادرست و گمراه کننده" هستند. اندکی پس از آن، هیئت مدیره تسلا توافق پیشنهادی SEC را رد کرد، بنا بر گزارش ها، به این دلیل که ماسک تهدید به استعفا کرده بود. با این حال، این خبر باعث سقوط شدید سهام تسلا شد. هیئت مدیره توییتر این پیشنهاد ماسک که او را به عنوان مالک انحصاری شرکت تبدیل می کرد را پذیرفت. ماسک از پایبندی توییتر به اصول آزادی بیان، با توجه به سیاست‌ های این شرکت انتقاد داشت. در اوایل آوریل 2022، پرونده های توییتر در SEC فاش کرد که ماسک بیش از 9 درصد از شرکت را خریداری کرده است. اندکی پس از آن، توییتر اعلام کرد که ماسک به هیئت مدیره شرکت خواهد پیوست، اما ماسک برای کل شرکت به ارزش 54.20 دلار به ازای هر سهم، به مبلغ 44 میلیارد دلار پیشنهاد داد. در ژانویه 2022 ماسک اعلام کرد که پیشنهاد خود را پس می‌ گیرد و اظهار داشت که توییتر اطلاعات کافی در مورد حساب‌ های ربات ارائه نکرده است و مدعی شد که این شرکت مفاد قرارداد را نقض کرده است. توییتر از ماسک شکایت کرد تا او را مجبور به خرید این شرکت کند و در سپتامبر 2022 نیز سهامداران توییتر به پذیرش پیشنهاد ماسک رای دادند.

رابطه ایلان ماسک با ارزهای دیجیتال

ایلان ماسک، یکی از مهم‌ ترین و تأثیرگذارترین افراد در حوزه رمزارز در سطح جهان است. حضور و حمایت او از فضای کریپتو ضروری است، در درجه اول به دلیل اینکه ایلان یکی از ثروتمندترین ابراد جهان است. علاوه بر این، پیشینه فناوری ایلان ماسک به او قدرت سلطه بر صنعت کریپتو را می دهد. ایلان ماسک برای مدت طولانی از طرفداران بیت کوین بوده است. با این حال، او در سال 2019، زمانی که بررسی پتانسیل ارزهای دیجیتال را آغاز کرد، به طور جدی وارد فضای ارزهای دیجیتال شد. بارها و بارها شایعاتی مبنی بر اینکه ایلان خالق ناشناس بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، است مطرح شد. در حالی که ایلان قاطعانه این ادعا را رد کرده و به حمایت خود از ارزهای دیجیتال ادامه داد و در نهایت بیت کوین را برای به کارگیری در تسلا پذیرفت. مشهورترین و اصلی ترین رابطه ایلان ماسک و ارزهای دیجیتال، نقش او در ظهور اولین memecoin - Dogecoin بود. او در 2 آوریل 2019، برای اولین بار به رمزارز Dogecoin (DOGE) اشاره کرد و در توییتی نوشت: «Dogecoin ممکن است ارز دیجیتال مورد علاقه من باشد.» و بدین ترتیب، تقاضا برای DOGE را افزایش داد. بلافاصله، قیمت این رمزارز سر به فلک کشید و جایگاه جدیدی در فضای رمزنگاری برای توکن های میم ایجاد کرد.  ایلان در جامعه DOGE محبوب شد و بیش از 4000 عضو او را به عنوان مدیر عامل خود به جای ویتالیک بوترین انتخاب کردند. ایلان ماسک آشکارا اعلام کرده است که دارایی های رمزنگاری او شامل بیت کوین، اتریوم و دوج کوین است. او همچنان به نفوذ قابل توجه در این صنعت ادامه می دهد و توییت های او به طور منظم بر روند قیمت ها تأثیر می گذارد. ایلان ماسک به غیر از تأثیری که بر روند تقاضا دارد، موقعیتی را نیز دارد که صنعت را متحول کند. نگرانی های زیست محیطی در مورد بیت کوین یک مسئله بزرگ است، به طوری که استخراج بیت کوین 1 درصد از مصرف انرژی جهانی را تشکیل می دهد. ایلان ماسک این مشکل را به دلیل عدم تمایل خود به پذیرش BTC مشخص کرده است. از سوی دیگر، ایلان ماسک همچنین به مردم هشدار می دهد که در سرمایه گذاری های رمزنگاری خود محتاط باشند. سال گذشته، او به مردم توصیه کرد که برای خرید ارزهای دیجیتال مانند خرید تتر، بیت کوین و خرید ارزهای دیگر و نگهداری آن ها،  به صرافی‌ های ارزهای دیجیتال اعتماد نکنند و مالکیت کیف پول های رمزنگاری را خود در دست بگیرند. به طور کلی، آینده روابط بین ایلان ماسک و فضای ارزهای دیجیتال نامشخص و پیچیده است. از یک طرف، او قویاً از فضای رمزنگاری، عدم تمرکز و آزادی مالی حمایت می کند. اما از سوی دیگر، در پذیرش تجاری ارزهای دیجیتال محتاطانه عمل کرده است. نمونه بارز آن قطع پرداخت های بیت کوین توسط تسلا است. با این حال، چشم ‌اندازهای مثبت مشارکت ایلان ماسک در فضای رمزنگاری شامل افزایش پروژه‌ های متمرکز بر ابزار است. 

تسلا
ماسک مدت‌ ها به امکانات خودروهای الکتریکی علاقه داشت و در سال 2004 به یکی از سرمایه‌گذاران اصلی تسلا موتورز (که بعداً به تسلا تغییر نام داد)، یک شرکت خودروهای الکتریکی که توسط کارآفرینان مارتین ابرهارد و مارک تارپنینگ تأسیس شد، تبدیل شد.  در سال 2006 کمپانی تسلا اولین خودروی خود را با عنوان رودستر به کاربران معرفی کرد که تنها با یک بار شارژ می توانست مسافتی به طول 394 کیلومتر را طی کند. برخلاف بسیاری از خودروهای الکتریکی قبلی که ماسک فکر می‌کرد که کسالت‌بار و بی‌علاقه هستند، این یک خودروی اسپرت بود که می‌توانست در کمتر از چهار ثانیه از صفر به 60 مایل (97 کیلومتر) در ساعت برسد.  در سال 2010، عرضه اولیه این شرکت حدود 226 میلیون دلار بود.  دو سال پس از آن کمپان تسلا  خودروی سدان مدل S را به بازار ارائه کرد که به دلیل عملکرد و طراحی منحصر به فردی که داشت،  بسیار مورد تحسین  قرار گرفت. این شرکت به خاطر شاسی بلند لوکس مدل X خود که در سال 2015 وارد بازار شد، تمجیدهای بیشتری به دست آورد.

توییتر
ماسک در سال 2009 به سرویس رسانه های اجتماعی توییتر پیوست و به عنوان @elonmusk، با بیش از 85 میلیون دنبال کننده تا سال 2022، به یکی از محبوب ترین حساب های این سایت تبدیل شد. او نسبت به معامله عمومی تسلا ابراز نگرانی کرد و در ماه اوت  در سال 2018 او مجموعه‌ای از توییت‌ها را درباره خصوصی کردن شرکت به ارزش 420 دلار به ازای هر سهم منتشر کرد و خاطرنشان کرد که او "تأمین بودجه" داشته است.  (ارزش 420 دلار به عنوان یک اشاره شوخی به 20 آوریل تلقی می شد، روزی که طرفداران شاهدانه جشن می گرفتند.) ماه بعد، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) از ماسک به دلیل کلاهبرداری از اوراق بهادار شکایت کرد و ادعا کرد که این توییت ها "نادرست و گمراه کننده" هستند.  اندکی پس از آن، هیئت مدیره تسلا توافق پیشنهادی SEC را رد کرد، بنا بر گزارش ها، به این دلیل که ماسک تهدید به استعفا کرده بود.  با این حال، این خبر باعث سقوط شدید سهام تسلا شد و در نهایت معامله سخت تری پذیرفته شد.  شرایط آن شامل کناره گیری ماسک از سمت ریاست به مدت سه سال بود، اگرچه او اجازه داشت به عنوان مدیرعامل ادامه دهد.  ماسک از پایبندی توییتر به اصول آزادی بیان، با توجه به سیاست ‌های اعتدال محتوا این شرکت انتقاد داشت.  در اوایل آوریل 2022، پرونده های توییتر در SEC فاش شد که ماسک بیش از 9 درصد از شرکت را خریداری کرده است.  اندکی پس از آن، توییتر اعلام کرد که ماسک به هیئت مدیره شرکت خواهد پیوست، اما ماسک تصمیم به این کار گرفت و برای کل شرکت به ارزش 54.20 دلار به ازای هر سهم، به مبلغ 44 میلیارد دلار پیشنهاد داد. ماسک اظهار داشت که برنامه‌هایش برای این شرکت شامل «تقویت محصول با ویژگی‌های جدید، باز کردن الگوریتم‌ها برای افزایش اعتماد، شکست دادن ربات‌های هرزنامه، و احراز هویت همه انسان‌ها» است.  در ژوئیه 2022 ماسک اعلام کرد که پیشنهاد خود را پس می‌گیرد و اظهار داشت که توییتر اطلاعات کافی در مورد حساب‌های ربات ارائه نکرده است و ادعا کرد که این شرکت مفاد قرارداد را نقض کرده است.  برت تیلور، رئیس هیئت مدیره توییتر، در پاسخ گفت که این شرکت "متعهد به بستن معامله بر اساس قیمت و شرایط توافق شده با آقای ماسک است."  توییتر از ماسک شکایت کرد تا او را مجبور به خرید این شرکت کند.  در سپتامبر 2022، سهامداران توییتر به پذیرش پیشنهاد ماسک رای دادند.


برچسب: ایلان ماسک،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۰ مهر ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۵۴:۴۶ توسط:امیر علی یوسفی موضوع: نظرات (0)